söndag 15 oktober 2017

Snabbregler och regelkort till Catan (Settlers), Mare Nostrum och Terra Mystica


Det är svårt att göra spel men att göra begripliga och lättanvända regler tycks vara ännu svårare. Det har därför blivit lite av min specialitet att förpacka om ett spels regler till ett kortfattat snabbkort där alla eller åtminstone de viktigaste reglerna är samlade så att det går lättare att spela.

De första snabbreglerna jag skrev var till Settlers of Catan eller bara Settlers som det hette från början. (Nu heter det bara Catan). Eller jag tror att de var de första, eventuellt var Advanced Civilization först. Hur som helst har Settlers visat sig vara ett spel med extremt dåligt skrivna regler. Reglerna till originalspelet sägs vara översatta inte från de tyska reglerna direkt utan från de engelska eller möjligen de danska reglerna. Det förklarar en del men inte allt. För Catans spelmakare verkar inte ha förmågan att överhuvud taget förstå hur bra regler ska göras. Reglerna till originalsettlers är inte många och regelkortet, som innehåller samtliga regler, är pyttelitet. Ändå är det förvånansvärt svårt att börja spela för nybörjare och många jag spelat med har missuppfattat regeln om det går att bygga väg förbi en annans hus eller inte.

Advanced Civilization (av Avalon Hill, inte datorspelet eller spelet som är gjort efter datorspelet) förtjänar att nämnas här också men de har fått ett eget blogginlägg så läs där.

Sedan har det bara rullat på och så fort jag spelat ett spel jag gillar har jag oftast tagit fram ett regelkort helt enkelt för att spelet går så mycket fortare att spela när tid inte behöver läggas på tidsödande bläddrande i regelböcker. Dessutom är det mycket praktiskt att varje spelare kan ha alla regler framför sig.

Följande snabbregler finns här:
Catan (Original, Städer & Riddare, Äventyr & Pirater)
Terra Mystica
Mare Nostrum

Nu har jag varit med i en tidig process av ganska avancerat spelmakeri och där utnyttjat mina erfarenheter av regelskrivning och vad som kan krävas för att nybörjare ska snabbt komma in i ett nyinköpt spel. Det är kul att göra nytta och jag tror att spelet blir mycket bättre av det. Mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar